zaterdag 23 juni 2012

Am I my SISTER’S keeper?

Waarschijnlijk is de vraag die Kaïn aan de Heer stelde de meest aan het denken zettende vraag uit de Bijbel. De vraag luidde: ‘Am I my brother’s keeper?’.Dit betekent: ‘Ben ik mijn broeders hoeder?’. Deze vraag staat in genesis 4:9 in het Oude Testament. Wanneer Kaïn zijn broer heeft gedood vraagt de Heer: waar is uw broer? Hierop antwoord Kaïn: dat weet ik niet, ben ik mijn broeders hoeder? Dit is een retorische vraag en hiermee bedoelt hij dat hij helemaal niet zijn broeders hoeder is en dat hij dus niet op zijn broer moet letten.

Dit is ook waarom de film ‘My sister’s keeper’ heet. Het zusje van Kate, Anna, is geboren om Kate’s keeper te zijn. Ze is zelfs ontworpen om het perfecte kind te worden met de perfecte match voor Kate. Zij is haar hele leven onder het mes geweest om Kate in leven te houden. Ze heeft hier weefsels, organen en ga zo maar door voor afgestaan. Uiteindelijk kon ze het niet meer en heeft ze een advocaat genomen omdat zij de baas over haar eigen lichaam wou zijn en niet de ‘hoeder’ van haar zus. Haar moeder kon niet begrijpen waarom ze haar zus niet in leven wou houden en dat ze er zomaar mee wou stoppen en haar zus dood wou laten gaan. Haar moeder zag dus niet in dat Anna ook een eigen leven had en niet haar hele leven onder het mes wou gaan, het enige wat zij zag was Kate in leven houden en dat Anna daar haar lichaam voor moest opgeven maakte haar eigenlijk niets uit. Zij zag Anna dus eigenlijk nog steeds als de ontworpen hoeder van Kate en wat Anna daarvan vond en wat Kate daarvan vond dacht ze eigenlijk niet aan.

De vraag in de bijbel zet de mens echt aan het denken net als in deze film. Dat is waarom ik deze titel ook zo mooi en pakkend vind. Anna dacht goed aan zichzelf, zij was niet de hoeder van iemand anders maar van zichzelf en heeft naar mijn mening dat goed aangepakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten