donderdag 21 juni 2012

Kun je ook teveel van iemand houden?

Iedereen die de film “My Sister’s Keeper” heeft gezien kan bedenken dat deze vraag wat met de moeder van Kate te maken heeft. Sinds Kate ziek is, is haar hele leven om Kate gaan draaien. Ze houdt zo veel van Kate. Ze wil niet loslaten. Ze heeft geen seconde gedacht aan opgeven.
Kun je ook teveel van iemand houden? Dit is een vraag die ik me zelf wel eens stel.

Ik denk dat het een soort van emotioneel gevaarlijke kant heeft om zo veel van iemand te houden. De mensen waar je het meest van houdt kunnen je het meest kwetsen en het meest pijn doen.

Je kunt je dan afvragen of je het jezelf wel aan moet doen om zo te hechten iemand. Er kan van alles mis gaan. Maar ik vind van wel. Ik vind het zo mooi om zich aan dingen te hechten, het is een vorm van echt leven. Als je je niet hecht aan dingen, hecht je geen waarde aan (dingen in) het leven. Dan heb je geen goede reden om levend te willen blijven. Lijkt me.

Mensen zeggen wel eens dat liefde gelukkig maakt. Ik denk dat liefde ook ongelukkig kan maken. En dan bedoel ik niet perse de liefdesverdriet die je kunt hebben. Maar neem bijvoorbeeld de moeder uit de film. Ze doet haarzelf zo veel aan, en ze wil zo graag het goede doen. Je kunt je afvragen of dat uiteindelijk wel goed is. Voor Kate blijkt het niet goed te zijn. Kate heeft rust nodig en heeft geaccepteerd dat ze weg moet, ze wil niet meer vechten zo als ze haar hele leven heeft gedaan. Haar moeder heeft ook rust nodig. Maar dat heeft ze niet door, en ze wil het niet. Ook zij heeft zo lang gevochten en haar best gedaan. Ze wil door blijven vechten, hoe dan ook. En heeft niet door wat Kate ondertussen wil. Hoe vaak Kate het dan ook vertelt. Maar op een gegeven moment moet je leren accepteren en loslaten. Anders wordt het een obsessie.

Het gaat allemaal om Kate. En de moeder doet het allemaal voor Kate. Maar zonder dat ze het door heeft gaat het eigenlijk om haar zelf. Ze wil Kate niet kwijt, want ze houdt ze veel van haar. Het zou haar te veel pijn doen om haar los te laten.

Als je nu kijkt naar Anna. Die houdt ook zo veel van Kate. Maar die is realistischer. Ze heeft met Kate gepraat en naar haar geluisterd, en weet wat Kate wil. En is bereid haar te helpen. Want dat is het goede om te doen, voor Kate. Hoe veel pijn het Anna ook doet.

Als je zo veel van iemand houdt, moet je kunnen loslaten. En dat is heel moeilijk. Juist omdat je zo veel van diegene houdt.

Als ik weer terugkijk naar de vraag of je te veel van iemand kunt houden, dan is mijn antwoord ja, maar ook nee. Het hangt er van af of je ook los kunt laten. Als je niet los kunt laten, dan kun je wel teveel van iemand houden. Dan is dat teveel voor die persoon.

Als je net zo veel van iemand houdt maar je kunt wel loslaten, hoe veel je ook van diegene houdt, dan kun je dus niet te veel van iemand houden.

Als je teveel van iemand houdt, ben je dus eigenlijk bang om jezelf pijn te doen als je diegene los moet laten wanneer dat nodig is. Van iemand houden heeft een bepaald risico voor jezelf omdat je jezelf blind kunt maken en pijn kunt doen. Maar het is iets ongelofelijk moois om aan bepaalde dingen te hechten en van te houden. Het is niet iets wat je zou willen missen.

Astrid Rutten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten