zaterdag 30 juni 2012

Loslaten

De film ‘My Sister’s Keeper’ gaat over een meisje met een zus met leukemie. Zij is letterlijk geboren om te sterven, om haar zus te laten overleven. Dit is voorgesteld door dokter Chance, de dokter die Kate, de zus met leukemie, al sinds de ontdekking behandelt. Moeder Sara vond dit een goed idee, ze hield immers zo veel van Kate dat ze haar dood niet zou kunnen verdragen. Dat ze de dood van haar (toen enige) dochter bijna niet zou kunnen verdragen snap ik nog wel, maar om dan een nieuw kind te maken om leeg te zuigen zodat Kate blijft leven… Dat vind ik nogal extreem. En als Kate in het ziekenhuis ligt en snel zal sterven, negeert de moeder dat, en zegt dat ze sterk moet worden voor de operatie. Naar mijn mening houdt ze té veel van haar, ze kan gewoon niet accepteren dat Kate stervende is, en verpest zo de laatste weken van haar leven. Soms moet je dingen gewoon los kunnen laten, ook al is het heel moeilijk. Mijn moeder is vier jaar geleden overleden aan kanker, en heeft toen samen met mijn vader besloten de medicatie stop te zetten en thuis te sterven, in plaats van nog een maand in het ziekenhuis. Het zijn het soort dingen wat veel meer dan alleen ongemakkelijk is, maar mijn vader heeft ermee om kunnen gaan, ongeacht zijn enorme verdriet.

Op internet heb je ook een ‘Overly attached girlfriend meme’, dat is een screenshot van een filmpje wat een meisje gemaakt heeft, en daarin vertelt ze hoeveel ze van haar vriend houdt. Vervolgens wordt er tekst bij gezet die slaat op vriendinnen/echtgenotes die zo veel van iemand houden dat ze toch wel aparte dingen gaan doen om te zorgen dat die persoon bij haar blijft.

Ik vond My Sister’s Keeper niet zo’n leuke film om naar te kijken, en als ik erover nadenk is dat omdat het zo goed gespeeld was, maar vooral omdat het de kern van het probleem raakt, zoals geen andere film die ik heb gezien gedaan heeft. Ik blijf bij mijn standpunt dat je mensen los moet kunnen laten, het hoort nou eenmaal bij het leven. Hoe rot het ook is, als je mensen niet los kan laten, verpest je misschien de laatste dagen, weken of zelfs maanden van hun leven, en ben je zelf te druk met het hun naar hun zin maken dat je zelf ook niet geniet van de tijd die jullie samen nog hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten